Kako je Veliki rat viđen na humorističkim razglednicama, a kako u vojničkim novinama

U galerijskom prostoru Narodnog muzeja otvorena je izložba „Rat i humor“ koja govori o tome kako je u Prvom svetskom ratu korišćen humor kao delotvorno propagandno sredstvo namenjeno mobilisanju javnosti. Izložbu realizuje Institut za istoriju oglašavanja i Narodni muzej Kikinde uz podršku ambasade SAD.

Posetioci izložbe, koja je otvorena u kikindskom Narodnom muzeju i nosi naslov „Rat i humor“ imaju mogućnost da se upoznaju sa retko viđenom građom Univerzitetske biblioteke Svetozar Marković: luksuzno izdanje dve knjige sa ilustracijama Luja Remerkersa, štampane 1917. godine pod brojem 200 za Mihajla Idvorskog Pupina, koji svojim potpisom potvrđuje da ih 1932. poklanja Beogradskom univerzitetu, za koju je predgovor napisao Teodor Ruzvelt.

Zanimljiva građa izložbe smeštene čak u tri prostorije, svaka u svom segmentu, sa ključnom temom u vrhu zaintrigirala je sugrađane.

 

Kako objašnjava autor izložbe , Vladimir Čeh, izložba je sastavni deo serije izložbi koje su posvećene prvom svetskom ratu, a stvarana je iz ugla profesije, kojom se bavio:

 Ja sam bio novinar i bavio sam se oglašavanjem. Zahvaljujući tom iskustvu, želeo sam da rat pogledam iz ugla profesije, kojom sam se bavio. Pet godina sam radio na ovome, povezujući rat i humor. Jedan od primera je plakat na kom su Englezi pozivali momke na regrutaciju tekstom, “budi četvrti da igraš karte u rovu”. Engleski, čuveni humor. Tada sam se uverio da jei u ratu bilo humora.

Uz primerke originalnih američkih, britanskih i francuskih satiričnih časopisa iz perioda Velikog rata iz arhiva Instituta za istoriju oglašavanja, dat je pregled kako su rat videli satirični časopisi u Austriji, Velikoj Britaniji, Italiji, Kanadi, Rusiji, SAD, Francuskoj i u Srbiji, kako je rat viđen na razglednicama, a kako u vojničkim novinama.  Posetiocima je omogućeno i da se upišu u Knjigu utisaka rukom, tastaturom ili selfi-snimkom na izabranu antiratnu razglednicu dobitnika nagrada na jubilarnom XX bijenalnom Međunarodnom salonu antiratne karikature Kragujevac.

Izložbu, koja će trajati tri nedelje, realizuju Institut za istoriju oglašavanja i Narodni muzej Kikinda, uz podršku ambasade SAD.