160 godina od dolaska prvog voza u Kikindu

Davne 1857. godine 15. novembra tačno u 15 sati prvi voz stigao je u naš grad. Pruga Segedin-Velika Kikinda– Temišvar bila je deo 700 kilometara duge magistrale Beč-Bratislava-Budimpešta-Kikinda-Temišvar- Bazjaš.

-Bazjaš je bila luka i banja na Dunavu koja je u ono vreme bila elitna.Spajanjem Kikinde sa ovim putnim pravcem Srbija i ovaj deo Balkana dobili su prvu prugu. Kuriozitet je da je Beograd prvu prugu dobio 27 godina posle Kikinde. Do 1953. godine saobraćaj je bio kompletan. Tada je prekinut putni pravac kod Segedina preko reke Tise jer je srušen most i ostao je da saobraća je samo putni pravac Temišvar-Kikinda – istakao je Ivan Simić, predsednik Društva prijatelja železnice Kikinda.

Od 2000. godine intezivno se radi na tome da se putni pravac Segedin-Kikinda -Temišvar ponovo obnovi.Železnički most u Mađarskoj, koji je bio i najveća prepreka ponovo se obnavlja. Na donatorskoj konfernciji pre sedam godina u Bukureštu u Rumuniji doneta je odluka da ova pruga ima prioritet tako da je od granice do Temišvara ona sanirana. Ostalo je 50-ak kilometara pruge u Srbiji koje je neophodno osposobiti za saobraćaj.

-Zahvaljujući ovoj pruzi od 1857. godine počeo je razvoj Kikinde. Pet godina posle puštanja pruge u saobraćaj sagrađen je prvi mlin Damfil, počela je da radi Bonova ciglana, današnja fabrika „Toza Marković“ tako da je došlo do privrednog buma. Primera radi 1910. godine Kikinda je bila grad sa najviše zaposlenih u Vojvodini i imala je 1.111 radnika. Pruga od Kikinde do Temišvara je u dobrom stanju i na njoj je moguće dostići brzine do 100 kilometara na sat. Međutim pruga od Kikinde do Segedina uopšte ne funkcioniše od 1987. godine – kaže Simić.

Do pre dve godine redovno je saobraćala linija Kikinda – Žombolj-Temišvar, kada je bilo dva voza dnevno. Do Žombolja se iz Kikinde stizalo za 19, a od Žombolja do Temišvara za tridesetak minuta.Do Segedina se stizalo za isto vreme. Vozovi više ne odlaze u susedne zemlje zbog slabog interesovanja JP „Železnice Srbije“.

-Ovom prugom prolazio je čuveni Orijent ekspres, Berlin ekspres, vozovi koji su povezivali Kikindu sa centrima i najrazvijenijim gradovima Evrope – dodaje Ivan Simić.

Naš sagovornik stava je da bi ponovno uspostavljanje putnog pravca Segedin-Temišvar-Kikinda donelo ponovni privredni razvoj:

-Rumuni svake godine obeležavaju ovaj značajan datum. Ove godine napravili su žlezničku oznaku koja stoji na kapama i na kojoj piše da se slavi 160 godina od otvaranja pruge.

Na Železničkoj stanici u Kikindi putnike prevoze dva nova voza iz Rusije koji saobraćaju do Subotice i Zrenajnina.